Para ulama berselisih pendapat berkenaan dengan hukum darah yang keluar ketika wanita hamil kepada dua pendapat seperti berikut:
Pendapat pertama: Darah yang keluar ketika wanita hamil adalah darah haid.
Ini adalah pendapat mazhab Syafie dan Maliki. Ia juga pendapat az-Zuhri, Qatadah, laith, Ishak, Aisyah ra, Yahya bin Sa’id dan lain-lain.
Ini adalah pendapat mazhab Syafie dan Maliki. Ia juga pendapat az-Zuhri, Qatadah, laith, Ishak, Aisyah ra, Yahya bin Sa’id dan lain-lain.
Pendapat kedua: Darah yang keluar ketika wanita hamil adalah bukan darah haid.
Ini adalah pendapat mazhab Hanafi dan Hambali. Ia juga pendapat Ibnu Abbas, Thauban, Sa’id bin Musayyab, Ato’ Ikrimah, as-sya’bi, at-thauri dan lain-lain.
Ini adalah pendapat mazhab Hanafi dan Hambali. Ia juga pendapat Ibnu Abbas, Thauban, Sa’id bin Musayyab, Ato’ Ikrimah, as-sya’bi, at-thauri dan lain-lain.
Dalil pendapat pertama:
1. Umumnya ayat tentang haid:Firman Allah swt:ويسألونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النساء في المحيض
“Dan mereka bertanya kamu tentang hukum haid. Katakanlah haid adalah kotoran yang menyakiti. Hendaklah kamu tidak menyetubuhi isteri-isteri kamu ketika mereka berhaid.” (222 : al-Baqarah)
“Dan mereka bertanya kamu tentang hukum haid. Katakanlah haid adalah kotoran yang menyakiti. Hendaklah kamu tidak menyetubuhi isteri-isteri kamu ketika mereka berhaid.” (222 : al-Baqarah)
Bentuk pendalilan: Ayat ini menyebut secara umum tentang haid tanpa membezakan diantara dalam keadaan hamil atau tidak hamil.
2. Nabi saw bersabda:إذا كان دم الحيضة فإنه دم أسود يعرف
“Sekiranya darah haid, ia adalah darah hitam yang dikenali.” (Hr Abu Daud)
Hadis ini umum tanpa menyatakan perbezaan diantara yg hamil dan tidak hamil
“Sekiranya darah haid, ia adalah darah hitam yang dikenali.” (Hr Abu Daud)
Hadis ini umum tanpa menyatakan perbezaan diantara yg hamil dan tidak hamil
3. Darah ini dianggap haid kerana keluar pada hari biasa (bukannya pada hari istihadah).
Dalil pendapat kedua:
1. Nabi saw bersabda:لا توطأ حامل حتى توضع ولا غير ذات حمل حتى تحيض حيضة
“Wanita tawanan perang yang dijadikan hamba dan hamil tidak boleh dijimak sehinggalah dia melahirkan anak. Tidak dijimak wanita tersebut yang tidak hamil sehinggalah dia berhaid dan habis haidnya.” (Hr Abu Daud – 2157)
1. Nabi saw bersabda:لا توطأ حامل حتى توضع ولا غير ذات حمل حتى تحيض حيضة
“Wanita tawanan perang yang dijadikan hamba dan hamil tidak boleh dijimak sehinggalah dia melahirkan anak. Tidak dijimak wanita tersebut yang tidak hamil sehinggalah dia berhaid dan habis haidnya.” (Hr Abu Daud – 2157)
Hadis ini menunjukkan kepada wanita yg hamil tidak berhaid. Ini kerana perbezaan hukum diantara yang hamil dan tidak hamil. Hukum yang tidak hamil dgn haid.
2. Nabi saw bersabda yg ditujukan utk lelaki yang menceraikan isterinya ketika haid:
مره فليراجعها ثم ليطلقها طاهرا او حاملا
“Suruhlah dia rujuk semula dan ceraikan wanita itu dalam keadaan suci atau hamil.” (Hr Muslim)
مره فليراجعها ثم ليطلقها طاهرا او حاملا
“Suruhlah dia rujuk semula dan ceraikan wanita itu dalam keadaan suci atau hamil.” (Hr Muslim)
Hadis ini menunjukkan hukum hamil adalah sama dgn suci. Iaitu boleh dijatuhkan cerai. Ini menunjukkan darah yg keluar ketika hamil bukanlah darah haid.
Pendapat yang ditarjihkan
Pendapat yang dipilih oleh pengarang kitab أحكام المرأة الحامل في الشريعة الإسلامية Yahya Abdurrahman al-Khotib adalah pendapat yang kedua yg berpendapat darah yang keluar waktu hamil bukanlah darah haid dan ia adalah darah istihadah.
Pendapat yang dipilih oleh pengarang kitab أحكام المرأة الحامل في الشريعة الإسلامية Yahya Abdurrahman al-Khotib adalah pendapat yang kedua yg berpendapat darah yang keluar waktu hamil bukanlah darah haid dan ia adalah darah istihadah.
Ini dikuatkan lagi dari segi perubatan moden. Dr Muhyiddin Kahalah pakar bedah dan pakar penyakit puan dan peranakan O&G menyatakan bahwa darah tersebut bukanlah darah haid. Adapun sebab-sebab darah keluar pada masa hamil adalah berdasarkan sebab-sebab berikut:
darah keluar dr org hamil sebab pecahnya kantung ovum yg berlaku ketika 2 minggu kandungan.
darah keluar dr org hamil sebab pecahnya kantung ovum yg berlaku ketika 2 minggu kandungan.
Darah keluar kerana merembes ovum di dinding rahim sehingga memberi kesan kpd dinding rahim yg menyebabkan pendarahan. Ini selepas 3 minggu kandungan.
Turun darah berterusan dari 3 hingga 9 minggu yg awal kandungan dengan sebab janin tidak memenuhi ruang rahim.
Turun darah berterusan dari 3 hingga 9 minggu yg awal kandungan dengan sebab janin tidak memenuhi ruang rahim.
Pendarahan berlaku dengan sebab berlaku radang leher rahim.
Pendarahan berlaku dengan sebab pendagingan di leher rahim.
Luka pada uri janin yg menyebabkan pendarahan.
kanser.
Pendarahan berlaku dengan sebab pendagingan di leher rahim.
Luka pada uri janin yg menyebabkan pendarahan.
kanser.
Pendarahan berlaku apabila kandungan tabung uji dan rahim menjadi kosong.
Rujukan: أحكام المرأة الحامل في الشريعة الإسلامية oleh Yahya Abdurrahman al-Khotib
Rujukan: أحكام المرأة الحامل في الشريعة الإسلامية oleh Yahya Abdurrahman al-Khotib
No comments:
Post a Comment