Thursday, April 30, 2009

Kuasa Mata,kesan dan rawatanya dalam Islam

Kuasa mata dengki
Pandangan yang disulami dengan perasaan dengki boleh membawa kesan yang memudaratkan kepada perkara yang dilihat. Ini adalah pendapat kebanyakan para ulama.
Firman Allah swt:
“Dan sesungguhnya orang-orang kafir hampir menumbangkan dan memusnahkan mu dengan kuasa mata mereka ketika mana mereka mendengar bacaan Quran mu. Mereka juga berkata : Sesungguhnya Muhammad adalah orang gila.” (51 : al-Qalam)
Ibnu Kathir berkata:
“Ayat ini adalah sebagai dalil kepada kuasa dan kesan mata adalah benar dengan izin
Allah.”
Nabi saw bersabda: العين حق
Maksudnya: “Kuasa mata adalah benar.” ( Hr Bukhari dan Muslim )
Berlindung dengan Allah dari kuasa mata
Nabi saw bersabda: استعيذوا بالله من العين فإن العين حق
Maksudnya: “Hendaklah kamu berlindung dengan Allah dari kuasa mata, sesungguhnya kuasa mata adalah benar.” (Hr Ibnu Majah – sahih)
Oleh itu, seorang muslim hendaklah sentiasa membaca pendinding sperti al-Fatihah,ayat 1-5 al-Baqarah, ayat kursi dan 2 ayat selepasnya, 2 ayat akhir surah Baqarah dan 3 qul pada pagi dan petang.
Kuasa mata memberi kesan dengan ketetapan Allah
Nabi saw bersabda:
العين حق ولو شيء سابق القدر سبقته العين
Maksudnya: “Kuasa mata adalah benar, kalaulah ada yang mendahului ketetapan Allah, nescaya kuasa mata yang mendahuluinya.” (Hr Muslim –sahih)
Imam Nawawi berkata:
Sesungguhnya semua perkara adalah dengan ketetapan Allah. Tidak akan berlaku apa pun melainkan mengikut apa yang telah ditetapkan Allah dan Allah telah terdahulu mengetahuinya. Tidak akan berlaku kebaikan dan keburukan termasuklah kemudaratan kuasa mata melainkan dengan ketetapan Allah. Hadis ini menunjukkan benarnya kuasa mata dan ianya boleh memberi kemudaratan yang kuat.” (Syarah sahih Muslim)
Akibat dari kuasa mata
Nabi saw bersabda:إن العين لتولع بالرجل بإذن الله حتى يصععد حالقا فيتردى منه
Maksudnya: “Sesungguhnya kuasa mata yang mengenai seseorang lelaki itu menyebabkan dia pergi ke tempat yang tinggi kemudian mencampakkan diri ke bawah dari tempat tersebut.” (Hr Ahmad – sahih)
Nabi saw bersabda: العين تدخل الرجل القبر وتدخل الجمل القدر
Maksudnya: “Kuasa mata boleh menyebabkan seseorang itu mati dan masuk kubur dan boleh menyebabkan unta hampir mati, disembelih dan dimasak di dalam periuk.”
(Hr Abu Nuaim – hasan)
Cara kuasa mata memberi sebab kemudaratan kepada manusia
Imam Ibnul Qayyim berkata:
“Kuasa mata memberi kesan dengan cara perhubungan, perjumpaan, melihat, mengutuskan roh kepada orang yang hendak diberi kesan buruk, bacaan jampi dan pukau.”
Imam Ibnul Hajar berkata:
“Hakikat kuasa mata adalah pandangan kepada yang dianggap elok bercampur dengan perasaan dengki dari tabiat yang keji yang menyebabkan kemudaratan kepada yang dipandang.”
Merawat kesan buruk dari kuasa mata
1. Dengan memandikan pesakit
Nabi saw bersabda: وإذا استغسل أحدكم فليغسل
Maksudnya: “Apabila salah seorang kamu diminta utk memandikan saudaranya yang terkena kuasa mata hendaklah dia memandikannya.” (Hr Muslim)
Aisyah ra berkata:
“Orang yang matanya menyebabkan mudarat orang lain disuruh berwuduk dan orang yang terkena penyakit sebab kuasa mata dimandikan dengan air wuduk tadi.” (Hr Abu Daud – sahih)
2. Dengan Membaca jampi yang syar’ie
Anas ra berkata: “Rasulullah saw membenarkan bacaan jampi untuk penyakit yang dari kesan kuasa mata.” (Hr Muslim)
Bacaan jampi dengan ayat Quran (3 Qul) dan doa2 Nabi saw (Hr Muslim)
بِسْمِ اللهِ يُبْرِيْكَ مِنْ كُلِّ دَاءٍ يَشْفِيْكَ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ وَمِنْ كُلِّ شَرِّ ذِيْ عَيْنٍ
Contoh kes:
kes 1 seorang budak yang petah bercakap dan pandai berceramah menjadi bisu. Para doktor tidak mampu mengubatinya. Akhirnya sembuh setelah 7hari minum air yang dibacakan jampi dr ayat Quran dan hadis.
Kes 2 Rumah yang dilatangi seorang permpuan tua yang miskin. Setelah dia balik, rumah tadi dipenuhi ulat. Setelah direnjis dgn air yang telah dijampi dgn ayat Quran dan hadis maka rumah tadi menjadi seperti biasa.
Kedua2 kes ini adalah disebabkan kuasa mata.
Rujukan: Tafsir Sobuni, Sorimil Battar oleh Syekh Wahid Abdus Salam Bali, Syarah sahih Muslim

No comments:

assalamualaikum Pictures, Images and Photos


Heart Attack

Melegakan derita sakit urat

Resdung